אלימות נגד קשישים

זקנה הייתה מאז ומעולה דבר מכובד, כאשר "זקני השבט" זכו לכבוד רב, ונחשבו לאנשים החכמים והמכובדים ביותר בחברה. 

בשפות של מזרח אסיה, המילה "זקן" מהווה מחמאה ברמה הגבוהה ביותר, והיא באה להדגיש את חוכמתו ואת עומק הבנתו של האיש שכלפיו היא מופנית. 

עם זאת, התרבות המערבית מקדשת את הנעורים, את הצעירים, את הפנים החלקות, ואת התפקיד של חוכמת הזקנים תפס האינטרנט. בעידן המודרני אלימות נגד קשישים הפכה להיות תופעה חברתית שהולכת וצוברת תאוצה.

במקביל, החברה הישראלית הופכת להיות יותר ויותר אלימה בכל רבדיה, דבר שבא לידי ביטוי אפילו בגילויי אלימות קשים נגד מבוגרים. 

עד לפני כמה דורות לא היינו מעלים על דעתנו שאנשים מבוגרים יסבלו מגילויי אלימות, והנה, כיום אנו חיים במציאות עגומה, שבה הקשיש עלול למצוא עצמו חסר אונים אל מול אנשים חסרי מצפון וחסרי כל כבוד לאנשים בגיל השיבה.

טיפול בקשישים

מתי מתרחשים גילויי אלימות נגד קשישים?

גילויי אלימות נגד קשישים מתרחשים בהזדמנויות שונות, כאשר אחד המקרים הנפוצים ביותר הוא אלימות של מטפלים כלפי המטופלים שלהם. 

סוג זה של אלימות הוא הקשה ביותר, משום שלעיתים לוקח זמן עד שמגלים שאכן קיימת בעיה ובמיוחד אם האיש סובל מבעיות קוגניטיביות וחש קשיים לבטא את עצמו. 

הקשיש עלול למצוא את עצמו חי תקופה שלמה בתוך סיוט של התעללות, מבלי היכולת לספר על כך למשפחתו או לגורמים שאחראים על שלומו. 

מעבר לזאת, אחרי שמעשי האלימות מתגלים והמטפל המתעלל מורחק, הקשיש ומשפחתו ניצבים מול בעיה חדשה – איתור של עובד אחר, שכן כיום קיימת מצוקה לא פשוטה בתחום הסיעוד בארץ.

מקור נוסף שבגללו קשישים נחשפים לאלימות הוא גניבות. 

אנשים אלו צברו רכוש במשך כל החיים שלהם, וחלק ממנו נשמר בביתם. המידע מגיע בדרך לא דרך לגורמים הלא נכונים, שמגיעים לבית הקשיש, גורמים לו לפתוח את הדלת במרמה (מזדהים כגננים, חשמלאים ואנשי מקצוע נוספים), נכנסים לבית ושודדים אותו, תוך כדי מכות וגרימת חבלות גופניות. בנוסף לכל אלו, קשיש עלול למצוא עצמו מותקף כשהוא מעיר הערה לנער הלא נכון ברחוב. 

לאחרונה התרחשו הרבה יותר מדי מקרים של צעירים שתקפו קשישים בשל הערות או בקשות שלא היו לרוחם.

מה עושים?

בראש ובראשונה, חשוב ביותר לדווח למשטרה ולגורמי רווחה על כל מקרה כזה, במטרה לאתר את הפושעים ולהעניש אותם. גם מעבר לבתי אבות ולדיור מוגן מספק סביבה בטוחה יותר עבור הקשישים.

דבר נוסף שכדאי מאוד לעשות הוא פרסום. כדאי לספר את הסיפור למערכות עיתונים, לאתרי אינטרנט ולחדשות טלוויזיה במטרה ליצור שיח ער על הנושא החמור הזה.

ברמה הפרקטית, שיח כזה יחשוף דרכי פעולה של גורמים עוינים למיניהם ויעזור לאנשים אחרים להתגונן. מעבר לזאת, השיח הציבורי נועד כדי לחזק את הנורמה שאוסרת על אלימות נגד קשישים. 

עניין נוסף שיתרום רבות למניעת האלימות כלפי קשישים זה איתור של הפושעים והטלת עונשים חמורים, וכאן נראה כי לא המשטרה ולא מערכת המשפט אינם עושים די כדי להרתיע את הפושעים.

חברות סיעוד