העסקה של עובד זר בסיעוד בימי משבר הקורונה

בימים לא פשוטים אלו של משבר הקורונה הנושא של העסקת עובד זר בסיעוד הוא בעל חשיבות עליונה. כולנו מודעים לעובדה שהאוכלוסייה הכי פגיעה במשבר הנוכחי היא קבוצת הסיכון של אנשים מבוגרים, לכן עלינו כחברה לתמוך בהם בכל דרך אפשרית ולאפשר להם לקיים מסגרת חיים תקינה ככל האפשר. בזמנים אלו שחלקנו לא יכולים מפאת הסיכון לבקר את הורינו הזקנים, העובד הסיעודי הוא החוט המקשר בינינו לבינם, לכן חשוב ביותר להבין מהם מערכת הכללים וההנחיות הנדרשות, בשביל לשמור על הבריאות של הוריכם ולספק עבורם, במסגרת הנוכחית, את הטוב ביותר שאפשר.
במאמר קצר זה נתמקד בשני נושאים, הראשון הישארות העובד בבית המטופל וההנחיות בנידון, השני חובת הבידוד החלה על העובד הזר או על המטופל. במאמרים נוספים נטפל בנושאים בירוקרטיים הקשורים לנושא כגון גמלת סיעוד וההקלות להעסקת עובד זר במסגרת משבר הקורונה.

הישארות של העובד הזר בבית המטופל

על העובד הזר להישאר בבית המטופל עד להודעה חדשה עדכנית של משרד הבריאות. מלבד מצבים הדורשים יציאה מהבית אין העובד הזר רשאי לעזוב את בית המטופל. ההמלצה האישית שלנו היא לדאוג לכל מחסור בבית המטופל על ידי הזמנה של מזון וציוד הכרחי ולצמצם למינימום את היציאות מהבית. יש לצמצם את היציאות מהבית רק ליציאות דחופות לצורך קניית תרופות או כל יציאה הכרחית אחרת. השהות של העובד הזר בבית המטופל מבטיחה סביבה מוגנת עבור המטופל ועלינו לדאוג לכך שסביבה זאת תישאר עד כמה שניתן הרמטית.
במסגרת הנוכחית עובד זר שיאלץ לעבוד ביום המנוחה שלו זכאי לתשלום של 150% משכרו הרגיל. במידה והעובד מממש את זכותו למנוחה חופשית בביתו של המטופל, הוא אינו זכאי לתשלום נוסף.

מטפלת לקשישים פרטית

עובדים זרים בסיעוד תנאי בידוד

במידה והעובד הזר נדרש להיות בבידוד עליו לשמור על הכללים ולהימנע מכל מגע עם המטופל הסיעודי. בהתאם להנחיות משרד הבריאות על האדם הנמצא בבידוד להשהות בחדר נפרד ולהימנע ממגע עם בני הבית הנוספים.
במידה והעובד הסיעודי והמטופל שניהם חייבים בבידוד הם יכולים לשהות ביחד באותו חדר. במקרה הנוכחי העובד הזר בסיעוד יכול להמשיך לטפל במטופל.
במידה והעובד הזר אינו מחויב בבידוד אבל מעבידו המטופל הסיעודי חייב בידוד הוא יכול להמשיך לטפל בו במסגרת של כללים נוספים שנועדו למנוע את הדבקתו.

  • על המטפל להיות עם מסכה כירורגית בכל זמן נתון שבו הוא בא במגע עם המטופל.
  • המטפל חייב להיות לבוש בחלוק ובכפפות מתאימות בכל מגע שלו עם בני המשפחה או עם משטחים, מצעים או בגדים מלוכלכים. עליו להגן על עצמנו מפני הידבקות על ידי נקיטת אמצעים מקסימליים בעת העבודה השוטפת ובנוכחות שלו בבית המטופל.
  • המטפל צריך להימנע ככל האפשר ממגע עם נוזלי הגוף של המטופל.
  • שימוש תדיר בשטיפת ידיים בסבון או בחיטוי היא כלל ברזל בכל הנוגע לטיפול במטופל סיעודי בבידוד. לאחר אכילה או שימוש בשירותים או לאחר כל מגע עם המטופל או עם משטחים שעלולים להיות נגועים, על המטפל לדאוג להיגיינה בשביל לשמור על בריאותו.
  • חשוב מאוד לזכור שאין לגעת בפנים בזמן השימוש במסכה ויש להחליף אותה אחרי השימוש. מסכות אינן עמידות לאורך זמן ויש להצטייד בהתאם.

 

בסופו של יום שמירה על כללים נאותים בהתאם להוראות משרד בריאות מאפשרים למטפל להמשיך לטפל בחולה הסיעודי ולספק עבורו את כל הצרכים הנדרשים, תוך כדי שמירה על ביטחונו האישי ועל בריאותו של העובד הסיעודי