כיצד בוחרים תאגידים לעובדים זרים?

לפי חוק עובדים זרים, תשנ"א-1991, עובד זר הוא מי שעובד במדינת ישראל, אך הוא אינו אזרח או תושב בה. כלומר, הוא מהגר אשר קיבל אשרת עבודה והיתר עבודה כחוק. תהליך קבלת אישורים אלו עשוי להיות ארוך ומורכב עבור העובד הזר ומעסיקו. לכן, נושא הגיוס, הבאה והשמה של עובדים זרים נמצא באחריותן של חברות כוח אדם פרטיות הנמצאות תחת פיקוח של רשות האוכלוסין וההגירה, המוכרות גם בתור לשכות פרטיות או תאגיד כוח אדם לעובדים זרים.

חברות אלה צריכות להחזיק ברישיון על מנת לעסוק בהבאת עובדים זרים, ויש להיזהר מחברות אשר פועלות ללא הרישיון המתאים. פנייה לחברות שאינן מורשות עשויה להוביל לקשיים בירוקרטיים ולהמתנה ארוכה להגעת העובד הזר. בנוסף, הסיכון בפנייה לחברות אלה הוא היעדר התאמה בין המטופל ובני משפחתו לבין העובד הזר, ואף ישנו הסיכון שהעובד הזר יברח.

מה תפקידו של תאגיד כוח אדם לעובדים זרים?

תאגידי עובדים זרים לסיעוד הם הגורם המתווך בין עובדים זרים לבין מעסיקים ישראלים, המטופלים או בני משפחותיהם וחברות הסיעוד. כלומר הם מהווים מעין צינור שמחבר בין העובד למעסיק. התאגידים מעודכנים בחוקים, בתקנות ובדרישות המוטלות על הצדדים בשל ההעסקה והם מטפלים בתנאי ההעסקה של העובדים הזרים ומגנים על המעסיקים מפני עבירה על החוק. למשל, אם ישכרו עובדים זרים שאין להם אשרת עבודה. ככלל, לא ניתן להעסיק עובד זר ללא היותו רשום בתאגיד ושיוך ההיתר לבעליו.

תאגיד עובדים זרים

כחלק מתפקידם התאגידים מחויבים לטפל ברישום העובד וחוקיות העסקתו לפי נוהל משרד הכלכלה. בעבור שירות זה, התאגידים גובים תשלום עבור כל השמה בסכום חודשי של עד 70 ש"ח ותשלום חד פעמי של 2,000 ₪, גם כאשר המעסיק עצמו מוצא את העובד או כאשר מתבצעת החלפת עובדים.

איך ניתן להעסיק עובד זר באמצעות תאגידים לעובדים זרים?

כאשר מטופל זקוק לעזרה סיעודית, כיוון שאינו יכול לתפקד בחיי היום יום בכוחות עצמו, הוא נחשב סיעודי ויהיה זכאי לקבלת מטפל עובד זר. לשם כך עליו לעבור הערכת תלות המתבצעת על ידי ביטוח לאומי, משרד הביטחון או רשות האוכלוסין וההגירה, ולאחר מכן עליו להגיש בקשת רישיון לרשות האוכלוסין וההגירה ולפנות ללשכות הפרטיות או לחברת סיעוד המקשרות לאותן לשכות.

מה ההבדל בין חברות סיעוד לבין תאגידי עובדים זרים לסיעוד?

חברות סיעוד הן חברות העוסקות בדרך כלל בהשמת מטפלים ישראלים ובמתן שירותי סיעוד לקשישים הזכאים לשירותים מתוקף חוק סיעוד. עם זאת, ישנן חברות סיעוד המתפקדות גם בתור תאגידים לעובדים זרים. כלומר, חברת הסיעוד יכולה לעסוק בעצמה בתיווך וההשמה של העובדים הזרים, או להפנות לתאגיד.

בנוסף, מטופל שמעוניין לשלם למטפל עובד זר באמצעות גמלת סיעוד שהוא זכאי לה מטעם ביטוח לאומי, צריך לפנות לחברת סיעוד המוכרת על ידי ביטוח לאומי, שתפקידה הוא בין היתר לתווך בין המטופל לבין תאגיד עובדים זרים, על מנת להעביר את התשלום מגמלת הסיעוד לתאגיד.

עמותת "בבית – רווחה וסיעוד לאזרח הוותיק", היא חברת סיעוד אשר מורשית בין היתר כלשכה פרטית. העמותה פועלת ללא כוונת רווח ושמה לה למטרה לסייע לקשישים במצבים סיעודיים ובני משפחותיהם. העמותה מציעה שירותים רבים בתחום הסיעוד, וביניהם טיפול בירוקרטי טרום סיעודי ועזרה בקבלת מימון מהמדינה לטיפול סיעודי, בחירת הטיפול הסיעודי המתאים לכל מטופל ויצירת התאמה מרבית בין המטפל הסיעודי למטופל.