מה זה סיעוד? הגדרה ומאפיינים כלליים

סיעוד הוא שירותים טיפוליים בריאותיים הניתנים לאדם הזקוק לסעד, הזקוק לעזרה. בבתי החולים ובמרפאות השונות את שירותי הסיעוד מעניקים מי שהוכשרו כאחים או כאחיות במדינת ישראל, כשהרוב המוחלט הן אחיות. במרכזים הרפואיים שירותי הסיעוד בעלי אופי רפואי מובהק, וכוללים מתן תרופות, ביצוע בדיקות דם, סיוע כללי ועוד.

על מנת לקבל הכשרה כאח או כאחות, יש להשלים לימודי סיעוד במוסד אקדמי מוכר במדינה שאורכם 4 שנים, והם כוללים התנסות מעשית לצד הלימודים האקדמיים. לאחר מכן, על מנת לעבוד בבתי חולים ובמרפאות, יש לעבור את בחינת ההסכמה של משרד הבריאות.

בנוסף לסוג סיעוד זה, גם טיפול פרטי שמוענק על ידי מטפלים שאינם אחים – לאדם הזקוק לעזרה, נחשב לטיפול סיעודי. הדוגמה הנפוצה היא מטפל אישי, עובד זר או ישראלי, החי עם קשיש שאינו מסוגל לתפקד לגמרי באופן עצמאי. שירותי הסיעוד הללו יכללו עזרה שוטפת בהתנהלות היום יומית – בהתלבשות, ברחצה, באכילה, בהליכה ובתנועה ממקום למקום, בניקיון, בניהול משק הבית וכדומה.

אחות מטפלת בקשיש

לצד התחום הרפואי והביולוגי, יש פן פסיכולוגי וחברתי משמעותי. האנשים הזקוקים לסיוע המקבלים שירותי סיעוד, בין אם במסגרת בתי החולים והמרפאות ובין אם במסגרת ביתם הפרטי שלהם, נמצאים במצב מנטלי לא קל. הזדקקות לשירותי סיעוד משמעותה אובדן מסוים של העצמאות, ועל כן על נותן השירות להיות רגיש לכך ולהתנהל באנושיות מוגברת כאשר הוא מספק את שירותי הסיעוד.

איך ניתן לקבל שירותי סיעוד

חוק הסיעוד הוא קבוצת נהלים שהביטוח הלאומי קבע, והם מגדירים מי זכאי לקבל שירותי סיעוד מטעם המדינה, ללא צורך בתשלום אישי. מתן שירותי הסיעוד נקרא "גמלת סיעוד" או "קצבת סיעוד". הקצבה נקבעת בהתאם לאדם התובע אותה, לפי תנאים הקבועים בחוק. הקצבה שתיקבע, אם הוכח כי התנאים מתקיימים, משלבת בין שירותי טיפול שבועיים לבין מענקים כספיים.

עם זאת, ביטוח לאומי מסייע רק למי שהוכחה זכאותו לסיוע מטעם הביטוח הלאומי. על כן, חשוב לציין כי ניתן לשכור שירותי סיעוד באופן פרטי. כפי שנאמר, ייתכן שיהיה צורך לעשות זאת במידה שהביטוח הלאומי קבע שהאדם אינו זכאי לגמלת סיעוד, אך לעתים האדם או בני קרוביו יעדיפו לשכור שירותים פרטיים מסיבות שונות. במידה שמעסיקים מטפל במסגרת שירותי סיעוד פרטיים אזי התשלום ייצא מכיס המטופל או מכיסם של בני משפחתו, והמדינה לא תשלם על כך.

מתי כדאי להיעזר בשירותי סיעוד, ואיך לבחור את השירותים המתאימים?

שירותי הסיעוד, כשמם, מטרתם לתת סעד. כלומר, מומלץ להיעזר בשירותי סיעוד כאשר יש צורך בסיוע להתנהלות השוטפת של אדם. המקרים הנפוצים ביותר הם קשישים הזקוקים לעזרה בחיי היום יום שלהם, נוכח הפגיעה ביכולת התפקוד שלהם.

טיפול בקשיש רק על ידי בני המשפחה עשוי להיות דבר מורכב ואף בלתי אפשרי ולכן צריך להיעזר בשירותי סיעוד. השירות שיינתן יהיה שירות מקצועי וסובלני, כאשר המטפל מוסמך לעשות את עבודתו, בניגוד לטיפול הניתן על ידי בני המשפחה. יתרה מזאת, כאשר בני המשפחה לא מחויבים בטיפול של 24/7, היחסים בין הקשיש למשפחתו לרוב נעשים נעימים ורגועים יותר. כן חשוב להתאים את הטיפול הסיעודי לקשיש ולצרכים הספציפיים שלו.

לדוגמה, אם הקשיש זכאי לגמלת סיעוד מביטוח לאומי, הוא יכול לקבל שירותי כביסה. במידה והוא מטופל על ידי עובד זר שחי איתו, אזי שירותי הכביסה יהיו פחות רלוונטיים, וכדאי לבחור בשירות סיעודי אחר שמגיע לו. בנוסף, אם הקשיש זקוק בעיקר לעזרה פיזית, בעוד הוא צלול בדעתו, כדאי למצוא לו שירותי סיעוד שיענו לו על הצורך החברתי והמנטלי וכן הלאה.

מטפלים וחברות סיעוד

את שירותי הסיעוד נותנים מטפלים פרטיים, או מטפלים המגיעים מטעם חברות סיעוד. לרוב, המטפל יגיע מטעם חברת סיעוד. ישנן חברות סיעוד שונות, המציאות אחיות סיעודיות ומטפלים סיעודיים, וניתן לשכור את שירותיהם. ישנם מטפלים שהינם עובדים זרים, וישנם מטפלים ישראליים. השאיפה היא למצוא לקשיש מטפל שיהיה לו חיבור איתו, שיכול לפעמים להתבסס על שפה משותפת או פשוט על יחסי אמון שייווצרו.

שלב ראשון בטרם שכירת שירותי הסיעוד, יש לבדוק מה הצרכים של הקשיש ושל בני משפחתו. ניתן לשכור מטפל למספר שעות ביום, ניתן לשכור מטפל למשרה מלאה וכן ניתן לשכור אחות רק ללילה אחד, במידה שהקשיש עבר ניתוח וזקוק להשגחה צמודה, וכן קיימות עוד מספר אפשרויות. יתרה מזאת, יש לבחון מה אופי השירותים הסיעודיים הנדרשים, ולהתאים אותם למטפל.

לדוגמה, במידה שיש אובדן עצמאות מוחלט, והקשיש זקוק לעזרה במקלחת, ייתכן שהוא יעדיף מטפל בן מינו. מנגד, אם הקשיש זקוק לשירותי סיעוד של מספר שעות ביום בלבד, הוא עשוי להעדיף מטפל שיהיה לו איש שיחה ושיבצע פעולות בהתאם לרצון הקשיש. על כן, כאשר פונים לחברת סיעוד, יש לברר בדיוק מה מסגרת השירותים הסיעודיים שהם מעניקים.

לסיכום

בסופו של יום, שירותי סיעוד הם שירותים שאנו מבקשים לשכור לאדם הקרוב אלינו, ונרצה שהוא יקבל את הטוב ביותר. על כן, השלב הראשון הוא לבחון האם הקשיש זכאי לגמלת סיעוד מהביטוח הלאומי, ואם כן, מה היא כוללת. במידה והוא אינו זכאי, יש לברר על שירותי סיעוד פרטיים. זאת, כאשר יש לעשות את כל בירורים הללו תוך מחשבה על הקשיש ועל צרכיו.

בקשת הסיוע קשה הן למשפחה והן לקשיש, אבל אפשר להקל על ההליך בהתייעצות עם גורמים המבינים בתחום ולא להתמודד עם זה לבד. נשמח לסייע לכם בכל שאלה והתלבטות בעניין ולהציע לכם את השירותים שלנו באופן המקצועי והאנושי ביותר.