פנסיה ודמי הבראה לעובדים זרים

אתם או בני משפחתכם מעסיקים עובדים זרים כמטפלים סיעודיים ואתם לא בטוחים בדיוק מהן הזכויות שלהם? לעיתיים הזכויות להם זכאים העובדים הזרים מעט שונות מזכויות עובדים ישראלים ולכן במאמר זה נפרט עבורכם מה החוק אומר לגבי פנסיה לעובד זר וכן לגבי דמי הבראה לעובד זר.

פנסיה לעובד זר - ניהול החשבון

על פי צו ההרחבה הכללי לביטוח פנסיוני, עובדים זרים זכאים להפרשה לפנסיה מהמעסיק שלהם. מכיוון שלא מדובר בעובדים ישראלים שיש להם קרן פנסיה, בענף הסיעוד ההפקדה לפנסיה נעשית בחשבון שמנוהל על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.

במידה ואתם או בני משפחתכם זכאים לגמלת סיעוד ואתם מעסיקים עובד סיעוד במשותף עם חברת הסיעוד אז העובד הזר זכאי להפרשה לפנסיה באופן יחסי מכם ומחברת הסיעוד. כלומר ההפרשה לפנסיה תעשה בהתאם לאחוז שבו המטופל משלם מכיסו על עובד הסיעוד.

נזכיר שכיום דמי הפנסיה הם 18.5% משכר העובד שמתוכם 12.5% מפריש המעסיק ו-6% מפריש העובד ממשכורתו. 12.5% האחוזים שמשלם המעסיק מתחלקים לרכיב של 6.5% לקרן הפנסיה ועוד 6% לרכיב הפיצויים.

במידה ולא הפרשתם לעובד הזר דמי פנסיה כחוק, על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה עליכם לשלם לעובד הזר בסיום ההעסקה פיצוי בשווי ההפרשות שהיה עליכם להפריש. זכרו שעל פי החוק הישראלי חוקי הביטוח הפנסיוני חלים על עובדים זרים ואי עמידה בתשלומי הפנסיה הינם הפרת חוק שעלולה להביא לסנקציות.

דמי הבראה לעובד זר - איזה עובדים זכאים?

דמי הבראה הם רכיב בשכר של עובדים שמיועד למימון נופש עבור העובדים. הזכאות עבור הבראה לעובד זר, בדומה לזו של עובדים ישראלים מתגבשת רק לאחר עבודה רציפה למשך שנה אצל אותו המעסיק.

הנוסחה לחישוב הבראה לעובד זר תלויה במספר השנים שעבד העובד אצל המעסיק. בהתאם למספר השנים, ישנה נוסחה קבועה שלפיה העובדים מקבלים את התשלום. הסכום משתנה ונכון ליולי 2021 (העדכון האחרון) מדובר בתשלום של 382 ש"ח ביום. עבור שנת הוותק הראשונה אצל המעסיק העובד זכאי לתשלום עבור 5 ימי הבראה, עבור השנה השנייה והשלישית – 6 ימים ועבור השנה הרביעית ועד העשירית אצל המעסיק – 7 ימים.

דמי ההבראה הם תשלום חד פעמי שניתן פעם אחת בשנה בלבד. העובד הזר לא צריך להוכיח שהיה בבית מלון או נפש בצורה מסוימת על מנת להיות זכאי לדמי ההבראה. כמו כן, שימו לב שעובד זר שעובד במשרה חלקית יקבל דמי הבראה חלקיים, בהתאם לאחוז משרתו.

לפרטים נוספים אודות תנאי העסקת עובדים זרים, סוגי עובדים זרים ועזרה בבחירת מטפלים, צרו איתנו קשר ונשמח לעזור